ΙΕΡΕΑΣ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ

Δος μου κι εμένα άνεση, Παναγιά μου,
πριν ν’ απέλθω και πλέον δεν θα υπάρχω.(Αλεξ. Παπαδ.)

Τετάρτη, Απριλίου 01, 2009

Μεγάλος Κανόνας




Μπορούμε να περιγράψουμε το κανόνα αυτό σαν ένα θρήνο μετάνοιας που μας μεταφέρει στο βάθος και στο πεδίο δράσης της αμαρτίας, κλονίζοντας τη ψυχή μας με την απόγνωση, τη μετάνοια και την ελπίδα. Με μιά μοναδική τέχνη ο Άγιος Ανδρέας συνυφαίνει τα μεγάλα βιβλικά θέματα: Αδάμ και Εύα, Παράδεισος και Πτώση, Πατριάρχες, Νώε και κατακλυσμός, Δαβίδ, Χώρα της Επαγγελίας και τελικά Χριστός και Εκκλησία, ομολογία των αμαρτιών και μετάνοια. Τα γεγονότα της ιερής ιστορίας παρουσιάζονται σαν γεγονότα της ζωής μου. Οι ενέργειες του Θεού στο παρελθόν αποβλέπουν σε μένα και στη σωτηρία μου, η τραγωδία της αμαρτίας και η προδοσία παρουσιάζονται σαν προσωπικά δική μου τραγωδία. Η ζωή μου παρουσιάζεται σαν ένα κομμάτι της μεγάλης πάλης ανάμεσα στο Θεό και τις δυνάμεις του σκότους που επαναστατούν εναντίον του. 

Η πνευματική ιστορία του κόσμου είναι επίσης και δική μου ιστορία. Γίνονται για μένα μια πρόκληση με τα αποφασιστικά γεγονότα και τις πράξεις από το παρελθόν, που το νόημά τους και η δύναμή τους είναι αιώνια, γιατί κάθε ανθρώπινη ψυχή - μοναδική και ανεπανάληπτη - συγκινείται από το ίδιο δράμα, αντιμετωπίζει την ίδια τελικά εκλογή, ανακαλύπτει την ίδια πραγματικότητα.

Το έργο και ο σκοπός του Μεγάλου Κανόνα είναι να ξεσκεπάσει την αμαρτία και έτσι να μας οδηγήσει στη μετάνοια. Η αποκάλυψη αυτή, δεν γίνεται με ορισμούς και απαριθμήσεις, αλλά με μια βαθειά ενατένηση στη μεγάλη βιβλική ιστορία που είναι η ίδια η ιστορία της αμαρτίας, της μετάνοιας και της συγγνώμης. 

Καταλαβαίνουμε ότι αμαρτία είναι, πρώτα απ' όλα, η άρνηση ότι η ζωή είναι προσφορά ή θυσία στο Θεό, με άλλα λόγια δηλαδή, η άρνηση ότι η ζωή έχει θεϊκό προσανατολισμό, ότι η αμαρτία, επομένως, είναι από τις ρίζες της, η παρέκκλιση της αγάπης μας από τον τελικό σκοπό της.

(www.monipetraki.gr)



3 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Ωραίο το πρωταπριλιάτικο σου πατερ!
Ο αυνανισμός τελικά επιτρέπεται απο τους Πατέρες;

π Παντελεήμων Kρούσκος είπε...

Ρωτάς εγκυκλοπαιδικά ας πούμε, αδερφέ ή για κάποιον συγκεκριμένο λόγο;

π Παντελεήμων Kρούσκος είπε...

Συγγνώμη το δεύτερο σου σχόλιο δεν το αναρτώ, είναι χάσιμο χρόνου. Αλλά γιατί δεν έχεις το θάρρος να μου πεις ευθέως και χωρίς ανόητες εξυπνάδες αυτό που σκέφτεσαι.Πώς ό,τι γράφω ή αναρτώ είναι μ****ς ή πως εγώ σου φαίνομαι μ****ς; Γιατί παιδί μου;

Μήπως επειδή είμαι παπάς και τάχα ντρέπεσαι ή επειδή σκέφτεσαι πώς θα σκανδαλιστώ; Και δεύτερον θα προτιμούσα άλλη φορά να κάνεις επώνυμα σχόλια. Μη φοβάσαι. Παπάς είμαι. Δεν έχω καλές σχέσεις με μηνύσεις και πολέμους. Ρίχτα. Ρίχτα εδώ!

Το μόνο που με χαροποιεί είναι πώς ο τρόπος σου δείχνει άνθρωπο που δεν είναι σίγουρος γι'αυτά που σκέφτεται και λέει και ίσως κάποτε πάρεις τις απαντήσεις σου. Εγώ θα είμαι εδώ καλέ μου φίλε. Διαθέσιμος.

Καλό σου βράδυ.